Calabria Project

Publieke beeldende kunst als middel voor politieke strijd

De essentie van het project is om esthetische verbeelding te koppelen aan politiek bewustzijn, door de betekenis van Calabrische verhalen en symbolen te vergroten via de plaatsing van drie sculpturen die bestemd zijn voor relevante dorpen, hetzij in termen van inclusie van migranten en asielzoekers, hetzij cultureel strategisch in de identiteit-collectieve. 

Nelson Carrilho zette aan de Zuid-Italiaanse kust The Other Face  neer, ter nagedachtenis aan een vermoorde Malinese migrant als gift aan een verdeelde gemeenschap.

Het is niet voor het eerst dat Carrilho met zijn werk aandacht vraagt voor een racistische moord. In het Vondelpark staat zijn Mama Baranka ter nagedachtenis aan de vijftienjarige Kerwin Duinmeijer, een Curaçaose jongen die in 1983 in Amsterdam werd neergestoken.

Het jaar van voltooiing, 2022, valt samen met de viering van de vijftigste verjaardag van de ontdekking van de bronzen Riace, kunstwerken die het symbool zijn van de regionale identiteit van Calabrië en het embleem van het Archeologisch Museum van Reggio Calabria, maar ook een terugblik op de locatie die internationaal bekend staat om zijn geschiedenis van integratie van buitenlanders. Last but not least wil men met dit project een brug slaan tussen het woord “migrant” en “reiziger”, waarbij de nadruk ligt op het universele concept van bewegingsvrijheid als essentiële voorwaarde voor een nieuwe menselijke renaissance.

Sinds mei 2019 is Chiara Scolastica Mosciatti, Italiaanse kunstenares en activiste, terugkomend uit Amsterdam, in Calabrië als curator van de Antilliaans-Nederlandse sculptuur Nelson Carrilho. De kunstenaar, Nelson Carrilho is sinds de jaren 80 een van de  meest relevante kunstenaars van de zwarte diaspora in Europa; actief in Europa, in het Caribisch gebied en in Zuid-Amerika; zowel in de privé- als in de openbare ruimte, sinds de jaren 80. 

Het werk van Nelson Carrilho
Zijn werken zijn gemakkelijk te herkennen door de fusie van Afrikaanse esthetiek en anatomische studies van Romeins-Griekse oorsprong. Na in 2020 in botsing te zijn gekomen met de culturele en politieke weerstanden van het gebied, vond Mosciatti in Camini de ideale omgeving om de werken van Carrilho te presenteren. De gemeente Camini, geleid door de architect en burgemeester Giuseppe Alfarano, omarmde het project. De gemeente Camini stelde haar openbare ruimte ter beschikking en samen met de vereniging “Famiglia Ventura” onderhoudt ze de public relations met de media en de openbare en culturele instellingen van Calabrië. De kunstenaar schenkt het beeld, de curator haar werk van internationale coördinatie, de coöperatie Jungi Mundu dekt de kosten voor de installatie van het werk en voor de tweedaagse viering voor de inauguratie.In de herfst van 2020, in de context van de annus horribilis voor iedereen en voor kunst en cultuur in het bijzonder, werd het eerste werk van Carrilho in Italië, de Archer, geïnstalleerd op het centrale plein van Camini.